منظور از سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟

به نوعی از سرمایه‌گذاری که در آن رسیدن به سود و نقدشوندگی وابسته به زمان طولانی باشد، سرمایه گذاری بلندمدت می‌گویند. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند در بازارهای مختلفی انجام شود که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. مثلا شما نمی‌توانید در بازار ملک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انجام دهید. نقدشوندگی ملک بسیار پایین است و اگر امروز ملکی را خریداری و هفته بعد مجبور به فروش آن شوید، احتمالا باید ملک را زیر قیمت به فروش برسانید و متضرر خواهید شد.

در بازار بورس برخی سهام به سهم‌های بنیادی معروف هستند و سرمایه گذاران بلندمدت آن‌ها را انتخاب می‌کنند. البته نقدشوندگی بازار بورس بیشتر است و راحت‌تر می‌توان سهام را معامله کرد اما به هر حال اگر سهمی با استراتژی بلندمدت تهیه شود و در کوتاه‌مدت به فروش برسد، در بهترین حالت فقط اصل سرمایه باز می‌گردد. حال همین شرایط را برای بازارهای موازی مثل سکه، طلا و… هم در نظر بگیرید.

در نهایت نوعی سرمایه‌گذاری که فاکتور زمان در آن اولویت بالاتری از میزان دارایی، ریسک‌پذیری و… داشته باشد، سرمایه گذاری بلندمدت است.

چرا باید بلندمدت سرمایه گذاری کنیم؟

در اینجا این سوال مطرح می‌شود: چرا باید بلندمدت سرمایه گذاری کنیم؟ چرا نمی‌توانیم به جای یک سرمایه‌گذاری ۵ ساله، سرمایه‌گذاری‌های متعدد کوتاه‌مدت انجام دهیم؟ برای پاسخ به این سوالات به زمان گذشته باز می‌گردیم. در دهه‌های قبل ما شاهد پس‌انداز و سپرده‌گذاری وجه توسط افراد بودیم. این کار با اهدافی مانند پس‌انداز برای دوران بازنشستگی، سپرده‌گذاری برای آینده فرزندان و از این قبیل انجام می‌شد. در نهایت فرد پس از ۱۰ یا ۲۰ سال از وجه پس‌انداز خود بهره می‌برد اما در سال‌های اخیر با توجه به کاهش ارزش پول، پس‌انداز به شکل قبل هیچ فایده‌ای ندارد و سرمایه‌گذاری بلندمدت است که می‌تواند ارزش دارایی شما را حفظ کند.

پس دلیل نخست، حفظ ارزش دارایی است. وقتی فردی از معامله‌گری چندان سر در نمی‌آورد، نمی‌تواند سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و سودده انجام دهد.این فرد نیاز به یک گزینه امن و مطمئن برای سرمایه گذاری بلندمدت دارد. مثلا اگر دارایی قابل توجه باشد، ملک و زمین گزینه‌های خوبی هستند و برای دارایی‌های کمتر، صندوق‌های سرمایه گذاری (خصوصا از نوع سهامی) بهترین انتخاب به حساب می‌آیند.

اما در رابطه با سهامداران بورسی، دلیل سرمایه گذاری بلندمدت چیست؟ این افراد احتمالا اطلاعات خوبی درباره تکنیک‌های معامله‌گری دارند. پس چرا باید سرمایه گذاری بلندمدت انجام دهند؟

سرمایه گذاری بلندمدت در بورس

در بازار بورس، شما کمتر معامله‌گر حرفه‌ای را می‌بینید که فقط با استراتژی بلندمدت یا کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کند. معمولا افراد سبد سهام خود را به شکلی می‌چینند که از هر دو مورد سود کوتاه‌مدت و بلندمدت پشتیبانی کند. اما دلیل این استراتژی چیست؟ اصلا چرا یک معامله‌گر حرفه‌ای باید سرمایه گذای بلندمدت در بورس انجام دهد؟

افرادی که به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بورس می‌پردازند، معامله‌گری را به عنوان شغل برگزیده‌اند. این افراد به نقدینگی نیاز دارند، یعنی اگر اصل و سود پول به سرعت بازنگردد، نمی‌توانند مجددا معامله کنند. از طرفی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت یا نوسان‌گیری، گاهی سود خوبی دارد و گاهی می‌تواند زیان‌بار باشد یا سود کمی را حاصل کند. پس همین افراد هم که معامله‌گران ماهر هستند، بخشی از دارایی خود را در سهام بنیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای آن بخش از دارایی افق دید چند ساله دارند، نمی‌خواهند ریسک زیادی متوجه آن باشد و از همه مهم‌تر نقدینگی آن بخش برایشان اهمیت ندارد. بنابراین یک معامله‌گر خبره که روزانه دارایی‌اش را مدیریت می‌کند و افق دید کوتاه‌مدت دارد، باز هم به سرمایه گذاری بلندمدت در بورس می‌پردازد.

حال برعکس این حالت را در نظر بگیرید. آیا همه سرمایه گذارانی که به صورت بلندمدت در بورس سرمایه گذاری می‌کنند، معاملات روزانه هم انجام می‌دهند؟ پاسخ منفی است. بسیار از افراد فرصت انجام معاملات روزانه رو ندارند و تنها سرمایه گذاری بلندمدت در بورس را با اهداف توضیح داده شده در قبل انجام می‌دهند. برخی از این افراد، علاوه بر نداشتن فرصت کافی، از دانش بورسی هم برخوردار نیستند و نمی‌توانند سهام بنیادی را تشخیص دهند. برخی دیگر دارایی کمی دارند و با آن میزان از دارایی نمی‌توانند سهام مناسب را به تعداد قابل توجه تهیه کنند و در نهایت سود چندانی عایدشان نخواهد شد. در ادامه به بررسی انتخاب‌های این افراد برای سرمایه گذاری بلندمدت در بورس می‌رویم.

سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلندمدت در بورس

برای افرادی که از دانش، زمان یا سرمایه کافی برای سهامداری برخوردار نیستند، بهترین انتخاب سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلندمدت در بورس است. این افراد می‌توانند روش سبدگردانی اختصاصی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. اگر فرد دارایی قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند از طریق شرکت‌های مدیریت دارایی، سبد سهامی با استراتژی بلندمدت تشکیل دهد. مدیران سبد با توجه به میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار، دارایی فرد را بین سهام بنیادی تقسیم می‌کنند و فرد در طولانی مدت از سود خوبی بهره‌مند می‌شود.

روش دیگر سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلندمدت در بورس، صندوق‌های سرمایه ‌گذاری هستند که شامل سه نوع سهامی (ریسک و سود بالا)، درآمد ثابت (سود و ریسک پایین) و مختلط (سود و ریسک متوسط) می‌شوند. سرمایه‌گذاری در همه این صندوق‌ها می‌تواند با استراتژی بلندمدت، میان‌مدت یا کوتاه‌مدت انجام شود. البته بهتر است قبل از خرید واحدها، امیدنامه و اساسنامه صندوق را مطالعه کنید، با اهداف آن آشنا شوید و در نهایت صندوقی که به اولویت‌های شما نزدیکتر است را انتخاب کنید.

مزایای سرمایه گذاری بلندمدت

معمولا افراد پس از انجام سرمایه گذاری بلندمدت، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. مثلا در ابتدا دچار وسواس برای انتخاب بهترین روش می‌شوند، سپس کمی نگرانی و استرس را تجربه می‌کنند و در نهایت می‌آموزند که با جریان پیش بروند و افق دید عمیق‌تری داشته باشند. در ادامه برخی از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت را بررسی می‌کنیم.

۱. وقتی شما با استراتژی بلندمدت سرمایه گذاری در بورس را شروع می‌کنید، تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای معنایی ندارند. اگر قیمت‌ها به دلیل رخدادهای سیاسی و اجتماعی خاص دچار نوسان شود، تاثیری در تغییر تصمیم شما ندارد. این رخدادها گذرا هستند و احتمالا پس از مدتی، شرایط به حالت قبل باز می‌گردد و سرمایه شما رشد خود را خواهد داشت.

۲. تاریخ تکرار می‌شود. وقتی ما بازارهایی مثل مسکن، طلا و بورس را در چند سال متوالی بررسی می‌کنیم، کاهش قیمت قابل توجه و زیان برای سرمایه گذاران در آن نمی‌بینیم. تاریخ ثابت کرده است که رشد قیمت همواره وجود دارد و داشتن استراتژی بلندمدت در سرمایه گذاری همواره بهره خوبی را برای فرد حاصل می‌کند.

۳. بهره مرکب یکی از مهم‌ترین موارد در سرمایه گذاری بلندمدت است. وقتی شما می‌خواهید از بهره مرکب بهره‌مند شوید، باید به فاکتور «زمان» بیش از پیش اهمیت بدهید. اصلا سرمایه گذاری بلندمدت بدون بهره مرکب، معنایی ندارد! خصوصا در بازار بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که سود دوره‌ای پرداخت می‌کنند، بهره مرکب یک فاکتور اصلی است.

۴. امنیت یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت است. فردی که به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری می‌کند، سهام بنیادی و مطمئن‌تری را برای سهامداری (بلندمدت) در نظر می‌گیرد. در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم امنیت از طرف شرکت مدیریت دارایی تامین می‌شود. افراد که روش سبدگردانی اختصاصی را برمی‌گزینند، می‌توانند راجع به اهداف سرمایه‌گذاری با کارشناس سبدگردان صحبت کنند، بنابراین سبد طبق اولویت‌های آنها چیده و مدیریت میشود. در انتخاب صندوق هم با توجه به تنوعی که وجود دارد، سرمایه گذار می‌تواند گزینه‌ای منطبق با خواسته‌ها و درصد امنیت و سود مدنظر را انتخاب کند.

۵. بهره‌گیری از استراتژی بلندمدت در سرمایه گذاری، امکان خرج‌های اضافه و هدررفت پول را از شما می‌گیرد. برخی از افراد هر مقدار پولی که بدست آورند را باید خرج کنند! سرمایه‌گذاری بلندمدت که امکان برداشت پول را به افراد نمی‌دهد، انتخاب بسیار مناسبی برای این افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *