تحلیل بورس به روش تکنیکال و بنیادی

تحلیل بورس به روش تکنیکال و بنیادی

زمانی که فردی قرار است برای اولین بار قدم به دنیای بورس گذارد، اولین توصیه‌ای که افراد با تجربه به او می‌کنند این است که با گذراندن آموزش مناسب، توانایی تحلیل بورس را در خود تقویت کند. افراد زیادی به کمک سبدگردان‌ها و یا سیگنال‌های خرید و فروش تحلیل‌گران مختلف در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به خرید و فروش می‌کنند. اما حرفه‌ای‌ها خود مسئولیت تحلیل و معاملات را بر عهده می‌گیرند، این افراد معمولا با دو روش تحلیل تکنیکال و بنیادی اقدام به بررسی وضعیت سهام مختلف و معامله آن‌ها می‌کنند. در ادامه به معرفی این دو روش و بیان تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

تحلیل بورس به روش بنیادی

تحلیل بنیادی به زبان ساده بر اساس قیمت روز سهم و ارزش واقعی سهم انجام می‌شود. به طور کلی ماهیت بازار سرمایه طوری است که معمولا قیمت سهم با ارزش ذاتی آن برابر نیست. همین اختلاف قیمت فرمول ساده‌ای برای ارزندگی یک سهم در اختیار تحلیل‌گران بنیادی می‌گذارد، بدین ترتیب که:

اگر ارزش ذاتی سهم کمتر از قیمت روز آن باشد:

در این شرایط سهم گران‌تر از ارزش حقیقی خود معامله می‌شود. در این حالت سهم تمایل دارد که با گذشت زمان، دچار کاهش قیمت شده و به ارزش ذاتی خود نزدیک شود. تحلیل بورس به روش بنیادی این سهم را حباب در نظر گرفته و مناسب خرید نمی‌دانند.

ارزش ذاتی سهم بیشتر از قیمت روز آن باشد:

بر خلاف حالت قبل، در این شرایط سهم نسبت به ارزش حقیقی خود، ارزان‌تر معامله می‌شود. طبیعی است که با گذشت زمان این گونه سهام تمایل دارند که با افزایش قیمت، به حدود ارزش واقعی خود نزدیک شوند. تحلیل‌گران بنیادی این گونه سهام را مستعد صعود تشخیص داده و آن را به عنوان کاندید خرید در نظر می‌گیرند.

قیمت روز سهم که برابر با قیمت پایانی است که در پایان هر روز معاملاتی مشخص می‌شود، اما در این میان محاسبه ارزش ذاتی سهم است که در تحلیل بنیادی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. تحلیل بورس به روش بنیادی از دسته اطلاعات برای تعیین ارزش ذاتی و ارزندگی سهم استفاده می‌کنند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱- تاثیر وضعیت صنعت روی ارزندگی سهم

در بازار بورس ایران سهام مختلف را متناسب با صنعتی که در آن فعال هستند، دسته‌بندی می‌کنند. برای مثال پالایشگاه اصفهان با نماد شپنا در گروه پالایشی جای دارد. بر همین اساس، وضعیت صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور، روی ارزندگی تمام سهام این گروه از جمله شپنا، موثر خواهد بود. برای مثال تحریم صنایع پالایشگاهی می‌تواند یک خبر منفی و یا افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش فروش محصولات پالایشگاهی، یک خبر مثبت برای ارزندگی سهام این گروه به شمار می‌آیند.

۲- تاثیر وضعیت شرکت روی ارزندگی سهم

باید گفت که عمده تاکید روش تحلیل بورس به روش بنیادی روی همین زمینه است. در این حوزه اطلاعاتی مانند صورت‌های مالی شرکت، طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای شرکت، افزایش سرمایه، گزارشات تولید و فروش، تصمیمات مجامع، افشای اطلاعات، اخبار هیئت مدیره و بسیاری اطلاعات دیگر، مبنای تعیین ارزندگی و تصمیمگیری برای خرید و فروش سهام قرار می‌گیرند.

۳- تاثیر اخبار متفرقه روی ارزندگی سهم

برشمردن این که چه عواملی از خارج از شرکت می‌تواند روی ارزش ذاتی سهام آن تاثیر بگذارد، بسیار طولانی است. بطور کلی هرگونه اخباری که به طور غیر‌مستقیم روی ارزش ذاتی سهم موثر باشد، می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد. برای مثال گروه سهام پتروشیمی را در نظر بگیرید. تغییر قیمت جهانی نفت یا نتایج اجلاس اوپک، عوامل خارج از شرکت موثر روی ارزش ذاتی سهم هستند.

با مطالعه موارد بالا، می‌توان به این نتیجه رسید که برای انجام یک تحلیل بنیادی موفق، نیاز است که شما توانایی مطالعه صورت‌های مالی، گزارشات سامانه کدال، پیگیری اخبار موثر و بسیاری از نکات دیگر را داشته باشید. در حقیقت می‌توان گفت که آشنایی اولیه با مباحث مالی و اقتصادی، لازمه تحلیل بورس به روش بنیادی است.

هم‌چنین تحلیل بنیادی، یک ابزار طولانی مدت است و سودآوری از آن نیازمند صبر زیادی است. چرا که این روش توانایی تعیین ارزندگی سهم را دارد، اما نمی‌تواند پیش‌بینی کند که سهم چه زمانی به سمت ارزش ذاتی خود حرکت خواهد نمود. پس اگر صبر و دانش لازم برای تحلیل بنیادی را نداشته باشید، ممکن است در این تصمیمات نادرستی گرفته و متضرر شوید.

تحلیل بورس به روش تکنیکال

تحلیل بورس به روش تکنیکال، به مراتب ساده‌تر و همه‌فهم‌تر است، چرا که نیازی به دانش مالی و مطالعه گزارشات گاها پیچیده کدال ندارد. در تحلیل تکنیکال فقط و فقط سابقه حجم و قیمت معاملات در گذشته است که مبنای تصمیم‌گیری و تحلیل قرار می‌گیرد.

تحلیل‌گران تکنیکال نمودار تغییرات قیمت سهم در گذشته را مشاهده کرده و به کمک تعدادی ابزار گرافیکی مانند خطوط، سطوح، الگوهای نموداری و سایر روش‌ها، سیگنال‌هایی برای خرید یا فروش سهم دریافت می‌کنند. البته همین ویژگی تحلیل تکنیکال است که بسیاری را به مخالفت با آن واداشته است، اما تحلیل‌گران حرفه‌ای تکنیکال که به چارتیست مشهور هستند، نظر دیگری دارند.

این افراد معتقد هستند آن چیزی که نمودار تکنیکال سهم را میسازد، قیمت است. در حقیقت تمام نکاتی که در تحلیل بنیادی مورد توجه هستند، در نهایت تاثیر خود را روی قیمت سهام می‌گذارند.، پس تغییرات قیمت متاثر از پارامترهای بنیادی سهم نیز هست. پس بر خلاف نظر مخالفان که تحلیل تکنیکال را غیرعلمی و نقاشی می‌دانند، روش تکنیکال بر پایه‌های معتبری استوار است.

تحلیل‌گران تکنیکال از ابزارهای مختلفی برای پیش‌بینی روند سهم استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خطوط روند

محدوده‌های حمایتی و مقاومتی

الگوهای نموداری

الگوهای کندلی

اندیکاتورها

سطوح فیبوناچی

 

جمع‌بندی

تحلیل بورس به روش تکنیکال ساده‌تر و یادگیری آن برای افراد تازه‌کار آسان است. در حالی که تحلیل بنیادی، علی رغم سودآوری کلان و درازمدت، پیچیده‌تر بوده و نیاز به دانش بالاتری دارد. به طور کلی تحلیل تکنیکال می‌تواند سودهای کمتری را در زمان‌های کوتاه نصیب سرمایه‌گذار کند، در حالی که تحلیل بنیادی صحیح پتانسیل ایجاد سودهای کلان اما در زمان طولانی را داراست. در جدول زیر مقایسه‌ای کلی از تحلیل تکنیکال و بنیادی و مشخصات آن‌ها ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *