چگونه سود سهام خود را از شرکت دریافت کنیم؟

چگونه سود سهام خود را از شرکت دریافت کنیم؟

کسب سود دغدغه اصلی تمام افرادی است که سرمایه خود را وارد بازار بورس کرده‌اند. اگر پیگیر اخبار سامانه کدال باشید، احتمالا با گزارش‌هایی درباره توزیع سود توسط شرکت‌های مختلف، برخورد کرده‌اید. بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس، در مجمع عمومی عادی سالیانه خود، بر اساس سیاست‌ها و سودآوری شرکت در سال مالی پشت سر گذاشته شده، اقدام به توزیع سود به صورت نقدی میان سهامداران شرکت می‌نمایند که به آن سود نقدی توزیع شده یا DPS گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کامل درباره فرایند تخصیص و دریافت سود سهام را در اختیار شما قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

روش‌های سودآوری در بازار بورس

به طور کلی کسب سود در بازار بورس با دو مکانیزم امکان‌­پذیر است که در ادامه هر دو را معرفی خواهیم کرد:

۱افزایش قیمت سهام

این مکانیزم سودآوری همان عملکرد طبیعی بورس است، بدین ترتیب که افراد بر اساس تحلیل‌ها و اخبار مختلف، سهام شرکتی را خریداری می‌کنند و با افزایش قیمت سهام مذکور، به سود می‌رسند. این روش کسب سود در تمام طول سال در دسترس است و بدیهی است که ممکن است در بسیاری از مواقع به جای سود، برای سهامدار زیان‌آور باشد.

۲توزیع سود نقدی

تمامی شرکت­‌های حاضر در بازار بورس موظف هستند که با گذشت حداکثر ۴ ماه از پایان سال مالی خود، اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی بکنند. در صورتی که عملکرد شرکت در سال مالی گذشته همراه با کسب سود بوده باشد، شرکت می‌تواند متناسب با سیاست‌های خود، درصدی از سود کسب شده را میان سهامداران توزیع نماید. به این فرایند توزیع سود نقدی یا همان DPS گفته می­‌شود.

طبق قانون مصوب بورس تهران، شرکت‌ها موظف هستند حداقل ده روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی، آگهی دعوت سهامداران به مجمع را در سامانه کدال منتشر کنند. از این طریق سهامداران و فعالان بورسی می‌توانند فرصت مناسب را برای تصمیم‌­گیری داشته باشند. هم‌چنین زمان پرداخت سود نقدی مصوب و گزارشات حاوی سایر تصمیمات مجمع نیز باید توسط شرکت در سامانه کدال منتشر شود.

درصد سود سهام توزیع شده توسط شرکت‌های مختلف، قانون مشخصی ندارد و تقریبا وابسته به سیاست‌های مالی هر شرکت است. بعضی از شرکت‌ها تمایل دارند که درصد سود بالاتری را بین سهامداران توزیع کنند، در حالی که برخی دیگر سود تقسیمی کمتری داشته (و یا کلا هیچ سودی توزیع نکنند) و تمرکز آن‌ها بیشتر به تامین مالی و توسعه شرکت باشد.

سود سهام و مجمع عمومی سالیانه

همان طور که گفته شد، مجمع عمومی عادی شرکت‌ها در پایان سال مالی آن‌ها برگزار می‌شود. پس از قرائت گزارش هیئت مدیره، تصویب صورت‌های مالی و نتیجه حسابرسی، در صورتی که شرکت در سال مالی گذشته سودآور بوده باشد، مقدار سود تقسیمی شرکت میان سهامداران، مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. بدین ترتیب که ابنتدا درصد سود مورد نظر هیئت مدیره اعلام شده و پس از رای‌گیری میان اعضای حاضر مجمع، همان درصد یا درصدی در حدود آن، تصویب می‌شود.

بدین ترتیب سود سهام شرکت که قرار است در قالب DPS میان سهامداران توزیع شود، مشخص می‌گردد. سود نقدی شرکت، در میان تمام افرادی که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده باشند، توزیع خواهد شد. بدیهی است که هر چه تعداد برگه سهام یک شخص بیشتر باشد، مبلغی که به عنوان سود سهام دریافت خواهد کرد، بالاتر خواهد بود.

انتشار آگهی درصد سود سهام و زمان پرداخت آن در سامانه کدال

همان طور که می‌دانید، سامانه کدال مرجع انتشار تمامی اخبار و اطلاعیه‌های مهم درباره سهام مختلف بازار است، بدین ترتیب مقدار و زمان‌بندی توزیع سود نیز توسط همین سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر سودی برای توزیع در مجمع تصویب شده باشد، در گزارشی با عنوان ” خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه” در سامانه کدال و برای نماد مورد نظر، اطلاع‌رسانی خواهد شد. زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود نیز در گزارشی با عنوان “زمان‌بندی پرداخت سود دوره ۱۲ ماهه منتهی به ../../..” نیز در کدال منتشر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با گزارش‌ها و کاربردهای سامانه کدال، مقاله آشنایی با گزارش‌های سامانه کدال را مطالعه بفرمایید.

چگونه سود سهام خود را دریافت کنیم؟

به طور کلی دریافت سود سهام یکی از چالش‌های بازار سرمایه است، چرا که عملکرد متفاوت شرکت‌ها در نحوه و زمان‌بندی پرداخت و هم‌چنین ابهاماتی که بعضی شرکت‌ها در فرایند توزیع سود دارند، برای بسیاری از سهامداران تازه‌وارد مشکلاتی را ایجاد کرده است. در هر صورت، سه روش کلی برای دریافت سود سهام وجود دارند که عبارتند از:

۱دریافت سود سهام از طریق سامانه سجام

قطعا دریافت سود به صورت غیر حضوری از طریق واریز به حساب سهامداران، مناسب‌ترین راه پرداخت است. این امکان توسط سامانه سجام فراهم است و در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های بورسی، از این روش برای توزیع سود نقدی استفاده می‌کنند.

به عنوان نمونه نمادهای شستا و شگویا در سال جاری، سود سهام را از طریق سامانه سجام و به طور مستقیم به شماره حساب معرفی شده توسط سهامدار به کارگزاری واریز کردند، بدون این که نیازی به مراجعه حضوری و پیگیری باشد.

گفتنی است که متاسفانه تا به امروز دستورالعملی برای اجبار پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، به شرکت‌های بورسی ابلاغ نشده است. به همین دلیل در حال حاضر استفاده از این روش به دلخواه شرکت‌ها بستگی دارد و خیلی هم مورد علاقه شرکت‌ها نیست!

۲دریافت سود سهام از طریق بانک

بسیاری از شرکت‌ها برای توزیع سود نقدی میان سهامداران، آن‌ها را به بانک‌های طرف قرارداد خود معرفی می‌کنند. سهامداران با مراجعه به شعب بانک مذکور و ارائه کد ملی و کد بورسی، می‌توانند سود سهام خود را دریافت کنند. گفتنی است که بسیاری از سهامداران در نحوه دریافت سود از طریق بانک دچار مشکل می‌شوند و معمولا این روش طولانی است، چرا که ناهماهنگی‌های زیادی میان شرکت و بانک‌ها در این زمینه وجود دارد.

۳دریافت سود سهام از طریق شرکت

در این روش سهامداران باید اطلاعات حساب بانکی خود را به شرکت ارسال کنند. پس از احراز هویت سهامدار و بررسی اطلاعلات حساب بانکی او توسط شرکت، سود سهام پس از طی مراح اداری به حساب سهامدار واریز می‌شود. نکته مهم در این زمینه آن است که حساب بانکی معرفی شده توسط سهامدار، باید جزء بانک‌های مورد تایید شرکت باشد و احتمالا سهامداران مجبور باشند که در بانک طرف قرارداد شرکت، حساب باز نمایند.

نتیجه‌گیری

دریافت سود سهام در پایان سال مالی شرکت، یکی از روش‌های جذاب برای سهامداران است تا علاوه بر سودآوری پرتفوی خود، سود اضافه‌ای نیز دریافت کنند. این روش بیشتر برای سهامداران میان‌مدت و بلندمدت کارآمد است، چرا که نوسانگیران معمولا در زمان‌های کوتاه سهم را فروخته و در مجامع شرکت نمی‌کنند.

چنان‌چه تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با DPS بالا دارید، باید قبل از خرید سهام، صورت‌مالی سود و زیان و وضعیت بنیادی شرکت را از منظر سودآوری بررسی کرده و سپس برای خرید سهام اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *