چرا باید در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

اگر بخواهید در صندوق ها سرمایه گذاری کنید، احتمالا سوالاتی از قبیل چرا صندوق‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌ گذاری باشد یا صندوق‌ سرمایه‌ گذاری چه ویژگی‌هایی دارد، در ذهن‌تان ایجاد می‌شود. در این مطلب سعی شده است با پاسخ‌گویی به این سوالات، تصمیم‌گیری و انتخاب برای شما راحت‌تر شود.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری نسبت به خرید و فروش مستقیم اوراق بهادار در بازار سرمایه، مزایای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مدیریت حرفه‌ای صندوق های سرمایه گذاری

برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار سرمایه در وهله اول لازم است وضعیت فعلی بازار به درستی تحلیل و تفسیر شود. به دنبال آن و با پیش‌بینی وضعیت آینده، باید موقعیت‌های مناسب شناسایی شوند و در آن‌ها سرمایه گذاری شود. از طرف دیگر، در طول دوران سرمایه گذاری و به اقتضای شرایط، سبد سرمایه گذاری دائما نیاز به بازبینی و اصلاح خواهد داشت.

تیمی حرفه‌ای متشکل از کارشناسان، تحلیلگران و معامله‌گران با تجربه بازار سرمایه، مدیریت انواع صندوق های سرمایه گذاری را بر عهده دارند. از همین رو، افراد با هر سطح از دانش و آگاهی نسبت بازار سرمایه می‌توانند با سرمایه گذاری در صندوق ها، از فرصت‌های بازار سرمایه استفاده کنند.اگر نسبت به بازار سرمایه شناخت کاملی ندارید یا اگر فرصت یا دانش کافی برای تحلیل بازار سرمایه ندارید، بی‌گدار به آب نزنید!

نظارت و شفافیت اطلاعاتی صندوق های سرمایه گذاری

سازمان بورس و اوراق بهادار بر کلیه فعالیت‌های صندوق های سرمایه گذاری نظارت دارد. علاوه بر این، مطابق با اساسنامه و امیدنامه هر صندوق، متولی و حسابرس نیز به عنوان رکن نظارتی صندوق فعالیت می‌کنند.

اطلاعات مربوط به معاملات هر صندوق، سود یا زیان ناشی از فعالیت‌های آن و سبد دارایی صندوق، به صورت دوره‌ای منتشر شده و در دسترس همگان قرار می‌گیرد. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به تعداد واحدهای سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران، تعداد واحدهای صادر شده یا ابطال شده در هر روز و سایر اطلاعات از این جنس نیز به صورت روزانه منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت هر صندوق یا سایت کدال، این اطلاعات را دریافت کنند.

سادگی سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در صندوق ها، برخلاف خرید و فروش مستقیم سهام و سایر اوراق بهادار، فرآیند پیچیده‌ای ندارد و بسیار ساده است. مقایسه صندوق های سرمایه گذاری با یکدیگر و شناسایی صندوق مناسب هر سرمایه گذار نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

تنوع صندوق های سرمایه گذاری

هر نوع صندوق سرمایه گذاری مطابق با اساسنامه و امیدنامه خود، طیفی از انواع اوراق بهادار را در سبد دارایی خود نگهداری می‌کند. از طرف دیگر، سبد دارایی صندوق های سرمایه گذاری شامل ده‌ها مورد از انواع اوراق بهادار (سهم، اوراق مشارکت و …) است تا ریسک سرمایه گذاری به نحو مطلوبی کنترل شود.

نقدشوندگی بالای واحدهای صندوق های سرمایه گذاری

در برخی از موارد، برای فروش یک سهم در بازار سرمایه صف سنگینی تشکیل می‌شود و عملا سهامداران نمی‌توانند به راحتی سهام خود را بفروشند و به وجه نقد تبدیل کنند.

صندوق های سرمایه گذاری همواره بخشی از دارایی خود را به صورت وجه نقد نگهداری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود در هر شرایطی، سرمایه گذاران هر صندوق به راحتی بتوانند واحدهای سرمایه گذاری خود را ابطال کنند و وجه حاصل از آن را دریافت کنند. همچنین سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز به لطف حضور بازارگردان، در اکثر اوقات می‌توانند به راحتی  واحدهای خود را در بازار به فروش برسانند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

هزینه‌های صندوق های سرمایه گذاری از جمله هزینه‌های ناشی از جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، بین کلیه سرمایه گذاران صندوق تقسیم می‌شود. از طرف دیگر، مدیر صندوق به نیابت از سرمایه گذاران سود نقدی کلیه سهام و  سایر اوراق بهادار موجود در سبد دارایی صندوق را دریافت می‌کند. این موارد باعث می‌شود سرانه هزینه مربوط به هر سرمایه گذار کاهش پیدا کند.

صرفه‌جویی در زمان

سرمایه گذاری در بازار سرمایه و معامله گری انواع اوراق بهادار، یک فعالیت تمام وقت به شمار می‌رود. افراد با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دیگر نیازی به صرف زمان برای آموزش، تحلیل و انجام معامله ندارند و کلیه امور توسط صندوق پیگیری و مدیریت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *