مغالطه قمارباز چیست و چه خطری برای سرمایه گذارها دارد؟

مغالطه قمارباز

اگر مجموعه‌ای از رویدادها، تصادفی و مستقل از یکدیگر باشند، بنا به تعریف، نتیجه یک یا چند رویداد نمی‌تواند بر نتیجه رویداد بعدی تأثیر بگذارد یا رخداد بعدی را پیش‌بینی کند. مغالطه قمارباز شامل قضاوت نادرستی است که آیا یک سری از رویدادها واقعا تصادفی و مستقل هستند یا خیر، و به اشتباه نتیجه می گیرد که نتیجه رویداد بعدی برعکس نتایج مجموعه رویدادهای قبلی خواهد بود.

به عنوان مثال، نتیجه 10 بار انداختن سکه را در نظر بگیرید که همه شیر آمده اند. ممکن است شخصی پیش‌بینی کند که دفعه بعدی احتمالا خط بیاید. اگر شخص بداند که این یک سکه بدون عیب با احتمال 50/50 فرود در هر دو طرف است و هر بار انداختن سکه به طور سیستماتیک با مکانیزمی با یکدیگر مرتبط نیستند، پس اشتباه قمارباز را مرتکب شده است.

احتمال آمدن هر سمت یک سکه سالم همیشه 50٪ است. هر بار انداختن سکه یک رویداد مستقل است، به این معنی که تمام رویدادهای قبلی هیچ ارتباطی با رویدادهای آینده ندارند. اگر قبل از هر بار انداختن سکه به یک قمارباز این فرصت داده می شد که شرط بندی کند که 11 بار انداختن سکه منجر به 11 با شیر آمدن می شود، انتخاب عاقلانه این است که آن را رد کند زیرا احتمال 11 بار شیر آمدن پشت سر هم بسیار کم است.

با این حال، اگر همان شرط وجود داشته باشد و در 10 پرتاب قبلی 10 بار شیر آمده باشد، قمارباز باز هم 50٪ شانس برنده شدن خواهد داشت زیرا احتمال اینکه دفعه بعد هم مجدد شیر بیاید هنوز 50٪ است. اشتباه ذهنی دقیقا همین جا رخ میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *