کاهش قیمت زغال‌سنگ

زغال سنگ 13%-🔻522$

قیمت زغال سنگ کک شو در بنادر چین نزولی است و با افت هفتگی 13%- به کمترین سطح 2 ماهه رسیده است با رشد تولید زغال سنگ در معادن چین … بازار زغال سنگ از رونق افتاده و انتظار کاهش بیشتر قیمت در هفته پیش رو متصور است.

زغا‌ل‌سنگ در اقتصاد جهانی به دلیل اینکه یکی از منابع مهم تامین انرژی پس از نفت و گاز است، دارای اهمیت ویژه‌ای‌ است. این ماده معدنی دارای طبقه‌بندی‌های متفاوت بر اساس مقدار کربن و انرژی حرارتی است که بر اثر سوختن آزاد می‌کند.

ایران بزرگ‌ترین ذخایر زغا‌ل‌سنگ را در خاورمیانه داشته و رتبه ۲۶ را از لحاظ ذخایر قطعی زغا‌ل‌سنگ در دنیا در اختیار دارد. حدود ۴۰ درصد از برق جهان در سراسر دنیا از طریق سوختن زغا‌ل‌سنگ تامین می‌شود؛ همچنین یکی از مواد خام اصلی تولید فولاد در روش کوره‌بلند زغا‌ل‌سنگ (کک) و کنسانتره آن است. زغا‌ل‌سنگ کک به عنوان احیاکننده در ذوب فلزاتی مانند روی و آلومینیوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اصلی‌ترین موارد استفاده زغا‌ل‌سنگ در ایران، در عملیات فولادسازی است. در حال حاضر تولید زغا‌ل‌سنگ کشور سالانه حدود ۳ میلیون تن خام و ۵/ ۱ میلیون تن کنسانتره است. مصرف زغا‌ل‌سنگ در کشور نیز در حال حاضر ۲ میلیون تن کنسانتره در سال است که مازاد تقاضای آن توسط واردات پوشش داده شده اما با بهره‌برداری از طرح میدکو تخمین زده می‌شود که مصرف کنسانتره کشور تا سطح ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رشد پیدا کند که با توجه به تولید فعلی اختلاف قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.

بازار زغال‌سنگ

در حال حاضر مشتری عمده زغا‌ل‌سنگ کشور شرکت ذوب‌آهن اصفهان است اما با توجه به طرح‌های در دست راه‌اندازی این تک مشتری بودن برای زغا‌ل‌سنگ از بین خواهد رفت و به احتمال بالا تولیدکنندگان بیشتری برای تامین آن وارد بازار شوند.

از اطرف دیگر به دلیل قیمت‌گذاری زغا‌ل‌سنگ بر اساس میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا و تفاوت قابل‌توجه این نرخ‌گذاری با موارد مشابه وارداتی، انگیزه گسترش تولید برای این محصول پایین است. ذوب‌آهن برای تولید هر تن کک به 4/ 1 تن کنسانتره زغا‌ل‌سنگ احتیاج داشته و تولید هر تن چدن مذاب به 55/ 0 تن کک خشک متالوژی نیاز دارد.

تولیدکنندگان داخلی

سه شرکت بورسی تولیدکننده زغا‌ل‌سنگ در کشور، زغا‌ل‌سنگ نگین طبس، فرآوری زغا‌ل‌سنگ پروده طبس و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هستند.

زغا‌ل‌سنگ نگین طبس با نماد (کطبس)، که تولیدکننده زغال‌سنگ خام است، رتبه چهارم از نظر مقدار فروش را در کشور داشته و حدود 9درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد. بزرگ‌ترین مشتری آن، شرکت زغا‌ل‌سنگ پروده طبس و سهامدار اصلی آن شرکت تکادو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *