نکات کاربردی در رابطه با سرمایه گذاری موفق

پس از شناخت اصول سرمایه گذاری، قصد داریم به بیان برخی نکاتی کاربردی در رابطه با سرمایه گذاری بپردازیم. در صورتی که آن ها را همیشه در ذهن داشته باشید، مطمئنا چند گام از سایرین در سرمایه گذاری هایتان موفق تر عمل خواهید کرد.
شاید این سخن کلیشه ای را بارها شنیده باشید. اما برای آن که سرلوحه کارتان در سرمایه گذاری قرار گیرد، تکرار آن به عنوان اولین نکته ضروری به نظر می رسد: «همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید!».

سرمایه خود را در چند جای مختلف سرمایه گذاری کنید تا ریسک سرمایه گذاریتان و در نتیجه احتمال موفقیت را افزایش داده باشید. به این صورت سرمایه شما تا حد زیادی حتی از اتفاقات غیر قابل پیشبینی نیز در امان خواهد ماند و در صورت نابودی کلی بازاری که در آن سرمایه گذاری کرده اید نیز!، تنها بخشی از سرمایه تان بر باد رفته و چیز زیادی را در این مسیر از دست نداده اید.
گاهی لازم است نسبت به سایرین ریسک بیشتری را متحمل شوید. پس از ریسک های منطقی نترسید و به دل آن ها بروید. چون موفقیت در دل همین ریسک ها پنهان شده و تا به دل آن نزنید، دستیابی به آن بسیار دشوار خواهد بود.

ریسک پذیری را با قمار اشتباه نگیرید. اگر نسبت به بازاری شناخت کافی ندارید، اگر نسبت به موضوعی شناخت ندارید، اگر می دانید با احتمال بالایی یک زمینه فعالیت در آینده با مشکلی جدی مواجه خواهد شد، در همه این موارد اگر در آن ها سرمایه گذاری کنید، شما قمار کرده اید.
اگر در یک زمینه اطلاعات کافی کسب کردید و با آگاهی کامل به این نتیجه رسیدید که یک سرمایه گذاری برای شما مناسب است، به آن وارد شوید و مهم تر از آن، به آن پایبند بمانید. زیرا آن را به طور کامل از قبل بررسی کرده اید.
حتما با دیگران مشورت کنید و نظر آن ها را جویا شوید.

دقت داشته باشید که نظر دیگران، فقط نظر دیگران است و در آخر شمایید که با بررسی تصمیم می گیرید، نه دیگران! با افراد غیر متخصص به هیچ وجه مشورت نکنید؛ زیرا نتیجه ای جز ایجاد تردید و ترس در تصمیم گیری و کم شدن احتمال موفقیت سرمایه گذاریتان نخواهد داشت.
شکست را بپذیرید. گاهی افراد بعد از اینکه می بینند سرمایه گذاریشان با شکست مواجه شده، آن را قبول نمی کنند و زودتر اقدام به پایان دادن به سرمایه گذاری نمی کنند و این دیدگاه باعث زیان بیشتر آن ها می شود. خود را با شرایط جدید تطبیق دهید. هر چه قدر در این مورد انعطاف پذیر تر باشید، هم زمینه ها و بازارهای بیشتری برای سرمایه گذاری خواهید یافت، هم در سرمایه گذاری خود موفق تر عمل خواهید کرد.

باید همیشه جوابی برای این سوال که اگر شرایط آن طور که پیشبینی کرده ام پیش نرفت چه می شود، داشته باشید. به این صورت می توانید در برابر اتفاقات پیشبینی نشده منعطف عمل کنید و با وفق دادن خودتان با شرایط، از زیان دیدن جلوگیری کنید. همیشه باید مترصد فرصت های مناسب باشید و مطمئن باشید در هر زمان فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد که شما هنوز آن ها را نیافته اید.
در سرمایه گذاری خود عجله نکنید. هیچ وقت دیر نمی شود! پس هیچ گاه دقت بررسیتان را فدای سرعت عمل در تصمیم گیری نکنید. زیرا اگراز فرصت مدنظرتان مقداری عقب بیفتید، در عوض با ریسک کمتری اقدام به سرمایه گذاری کرده اید و در نتیجه در شرایط سخت، به تصمیمتان پایبندی بسیار بیشتری خواهید داشت. همیشه آرامش و تمرکز خود را تصمیمگیری حفظ کنید؛ چه قبل از شروع سرمایه گذاری، چه در هنگام وقوع رویدادهای غیر قابل پیشبینی.

چیزی که ریسک سرمایه گذاری را برای شما کاهش می دهد، شناخت و علاقه شما نسبت به زمینه و موضوع سرمایه گذاریست. هیچگاه سرمایه گذاری بدون ریسک نخواهید یافت. پس دنبال آن نگردید! اگر ریسک پذیری زیادی در سرمایه گذاریتان به خرج نمی دهید، انتظار سود عجیب و غریب هم نداشته باشید. در بیشتر مواقع برای کسب بازدهی بالا، نیاز به ریسک بالا وجود خواهد داشت.
سعی کنید حتی الامکان فرصت سرمایه گذاری را ایجاد کنید، نه این که دنبال آن بگردید. برای این کار لازم است فرصت هایی را بیابید که دیگران نیافته اند. ترس از شکست مالی نداشته باشید. یکی از آفت های بزرگ برای سرمایه گذاری موفق، ترس از شکست است. بی محابا عمل نکنید و حتما تمام بررسی ها و پیشبینی های لازم را انجام دهید، اما ترس به خود راه ندهید؛ چون راهی جز ریسک کردن ندارید.

رابرت کیوساکی در کتاب «پدر پولدار، پدر بی پول» چیزی را می گوید که بد نیست به آن فکر کنید. او می گوید اگر سرمایه کمی دارید، دست به ریسک های بزرگ تری بزنید. منطق او هم این است که حتی در صورت شکست خوردن سرمایه گذاری، شما مقداری از دارایی را از دست داده اید که برای شما قابل هضم است. اما از آن جا که ریسک کم معمولا متناسب با بازدهی پایین خواهد بود، اگر شما با سرمایه کم اقدام به یک سرمایه گذاری کم ریسک کنید، در صورت موفقیت چیز زیادی به دست نیاورده اید.
از بدبینی بپرهیزید. زیرا در این صورت فقط فرصت ها را از دست می دهید.

غرور را کنار بگذارید تا از شکست هایتان درس بگیرید. در غیر این صورت در سرمایه گذاری های بعدی با این تصور که شکست قبلی به دلیل بدشانسی اتفاق افتاد، همان اشتباهات را تکرار خواهید کرد و در صورت انجام یک عمل تکراری، نباید انتظار یک نتیجه متفاوت داشته باشید. برای موفقیت در سرمایه گذاری، به راهی که بیشتر افراد در حال طی کردن آن هستند نروید. یک سرمایه گذار موفق وقتی می بیند که همه در حال سرمایه گذاری در یک بازار خاص هستند، در می یابد که حتما فرصت مناسب سرمایه گذاری در آن بازار تمام شده است!
اگر لازم است برای یک سرمایه گذاری به یک مشاور یا دلال پول زیادی پرداخت کنید، از این کار نترسید. چون احتمالا او چند برابر پولی که از شما می گیرد، در سرمایه گذاری شما، برایتان عایدی خواهد داشت. در انتها پیرو بحثی که در رابطه با لازم بودن شناخت کلی بر اقتصاد مطرح شد، بد نیست یاد آوری شود که مطالعه کتاب هایی که به بررسی کلیت اقتصاد و معرفی آن می پردازند، خالی از لطف نیست. از زمره این کتاب ها می توان به «کلیات علم اقتصاد» نوشته گریگوری منکیو اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *