نماد شرکت ها در بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

بورس، بازاری پر از شرکت‌های گوناگون است که هر کدام در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. به همین دلیل ایجاد یک نماد مشخص برای هر شرکت می‌تواند روند معاملات بورسی را سرعت ببخشد. اگر در بازار بورس فعالیت داشته باشید حتماً تا به حال نام‌هایی مانند فملی، شگل، تجارت و … را شنیده‌اید. نماد شرکت های بورس که هر کدام ترکیبی از نام شرکتی خاص و صنعت مورد فعالیت آن شرکت هستند، در اصطلاح، «نماد بورس» نامیده می‌شوند.
نماد بورس شرکت ها چگونه ساخته می شوند؟
نمادهای معاملاتی شرکت‌های بورسی در تالار معاملات بورس از دو بخش مهم تشکیل شده‌اند؛ بخش اول نماد بورسی، نشان‌ دهنده‌ صنعتی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و بخش دوم، خلاصه‌ای از نام اصلی شرکت را در بر می‌گیرد. نماد‌ بورس هر شرکت، صنعت آن شرکت‌ بورسی را نمایش داده و باعث می‌شود که روند شناسایی و دسته‌بندی شرکت‌ها آسان شود. در واقع حروف اختصاری هر نماد بورس، نام و صنعت شرکت را به سادگی برای سهامداران تداعی می‌کند. البته در این دسته‌بندی استثناهایی هم وجود دارد که شما می‌تواند با مراجعه به «سایت شرکت مدیریت فناوری بورس» به نشانی «tsetmc.com» تمام نمادها و صنعت مربوط به آن‌ها را در قسمت «دیده بان بازار» مشاهده کنید. به عنوان مثال، گروه فلزات اساسی با حرف «ف» نشان داده می‌شوند؛ بنابراین نماد «فملی» مربوط به صنعت فلزات اساسی و شرکت صنایع ملی مس ایران است.

هرگاه در انتهای یک نماد معاملاتی حرف «ح» وجود داشت، این نماد مربوط به حق تقدم آن نماد است که در بازه‌ زمانی معینی در بورس قابل معامله بوده و پس از آن نماد مربوط به حق تقدم بسته خواهد شد و حق تقدم مانند سهام عادی شرکت معامله می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *