آخر هفته و معرفی کتاب(اقتصاد روایی)

خلاصه کتاب اقتصاد روایی (Narrative economics)

تا امروز تقریباً تمام توجه علم اقتصاد بر این بوده که از دل آمار و اطلاعات مدل‌هایی را برای توضیح و تبیین و پیش‌بینی تحولات اقتصادی بسازد. یعنی چه؟ یعنی مدام اطلاعات اقتصادی را جمع‌آوری می‌کند، مدام معیارها و مترهای مختلف می‌سازد تا بتواند نیروهای دخیل در تحولات اقتصادی را درک کند. نویسنده‌ی کتاب اقتصاد روایی می‌گوید که من به یک عامل و نیروی دیگر برخورده‌ام که به نظرم خیلی مهم است و باید آن را هم در معادلات و تحلیل‌های اقتصادیمان وارد کنیم. عاملی که به دلایل مختلف تا حالا به آن توجه نشده. این عامل چیست؟ روایت (Narrative).

چرا کتاب اقتصاد روایی را پیشنهاد می‌کنیم؟

درباره‌ی اهمیت روایت‌ها زیاد صحبت شده. کتاب اقتصاد روایی اما به ما نشان می‌دهد که این روایت‌ها با ذهن، هورمون‌ها و رفتار اقتصادی ما چه می‌کنند. ما درباره‌ی تاثیر روندها و تحولات اقتصادی بر روایت‌ها و قصه‌ها زیاد شنیدیم، اما رابرت شیلر نویسنده‌ی کتاب اقتصاد روایی، می‌گوید این رابطه دو طرفه است. یعنی هم تغییرات اقتصادی روی روایت‌ها تاثیر می‌گذارند و هم بالعکس، روایت‌ها روی روندهای اقتصادی اثر می‌کنند. تا امروز کمتر کسی به این وجه دوم -یعنی اثرگذاری روایت‌ها بر اقتصاد- توجه کرده. کتاب اقتصاد روایی درباره‌ی این وجه دوم حرف می‌زند.

نویسنده‌ کتاب اقتصاد روایی کیست؟

رابرت جی شيلر نویسنده کتاب اقتصاد روایی است. شیلر استاد دانشگاه ییل است و سال ۲۰۱۳ به صورت مشترک با دو اقتصاددان دیگر برنده‌ی جایزه نوبل اقتصاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *