حباب دارایی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

حباب دارایی زمانی رخ می دهد که قیمت دارایی هایی مانند مسکن، سهام یا طلا به طور چشمگیری در مدت زمان کوتاهی افزایش می یابد و این افزایش ناشی از افزایش ارزش محصول نیست. ویژگی بارز حباب، غنای غیرمنطقی است، این پدیده زمانی رخ میدهد که هر کس دارایی خاصی را خریداری می کند. هنگامی که سرمایه گذاران به نوعی از دارایی مانند املاک یورش می برند، تقاضا ایجاد شده و قیمت آن افزایش می یابد.

در زمان ایجاد یک حباب، سرمایه گذاران همچنان قیمت دارایی را فراتر از ارزش واقعی و پایدار آن پیشنهاد می دهند. سرانجام وقتی قیمت ها سقوط می کند حباب “می ترکد” ، تقاضا کاهش می یابد و نتیجه آن در اغلب اوقات کاهش در هزینه های مشاغل و خانوارها و نهایتا احتمالا افول احتمالی اقتصاد است. درک علل و روندهای تاریخی ایجاد حباب دارایی می تواند شما را از مشارکت در آن و یا قربانی شدن در آینده باز دارد.

علل ایجاد حباب دارایی

سه شرط اصلی به غنای غیرمنطقی و بعد از آن تورم دارایی ها کمک می کند:

نرخ های کم سود:

با نرخ های کم سود افراد به راحتی می توانند با هزینه کم وام بگیرند که این امر باعث افزایش هزینه های سرمایه گذاری می شود. با این حال، سرمایه گذاران نمی توانند بازده مناسبی برای سرمایه گذاری های خود با این نرخ دریافت کنند، بنابراین پول خود را به کلاس دارایی های با بازده بیشتر و ریسک بیشتر منتقل می کنند و قیمت دارایی ها را افزایش می دهند.

حباب ناشی از تقاضا:

این امر زمانی رخ می دهد که تقاضای خریداران برای یک  نوع دارایی بیش از عرضه موجود آن دارایی باشد. به محض افزایش قیمت دارایی ها، همه می خواهند برای رسیدن به سود به این حوزه ورود کنند.

کمبود دارایی:

این زمانی است که سرمایه گذاران فکر می کنند که دارایی کافی برای گردش وجود ندارد. چنین کمبودهایی حباب دارایی ها را بیشتر محتمل می کند زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا باعث می شود قیمت ها فراتر از ارزش دارایی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *