افزایش سرمایه و روش‌های آن

یکی از راه‌هایی که شرکت‌های بورسی می‌توانند سرمایه لازم برای پروژه‌های جدید خود یا در کل، تامین مالی شرکت را به دست بیاورند «افزایش سرمایه» است.

گذشته از این شرکت‌های بورسی می‌توانند از افزایش سرمایه برای بهبود یا اصلاح ساختار مالی شرکت و جلوگیری از خروج نقدینگی استفاده کنند. به زبان ساده‌تر شرکت‌های بورسی برای اینکه سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کنند و به سهامداران بفروشند تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تامین کنند.

افزایش سرمایه، به چهار روش‌ انجام می‌شود:

۱- سود انباشته

شرکت‌های بورسی باید هر سال، درصدی از سود خود را در حسابی به نام «سود انباشته» نگهداری کنند. وقتی مبلغ این سود به مقدار قابل توجهی می‌رسد شرکت‌ها از این سود به عنوان منبعی برای افزایش سرمایه و تامین نیازهای مالی خود بهره می‌برند.

این روش افزایش سرمایه به «سهام جایزه» معروف است. چون هیچ نقدینگی وارد شرکت نمی‌شود و سهامداران آن شرکت بدون اینکه پولی بپردازند سهام جدیدی را در سبد خود دریافت می‌‌کنند.

در این روش، درصد مالکیت سهم‌های شما تغییر نمی‌کند. مثلا اگر ۲۰۰۰ سهم از یک شرکت را به ارزش ۵ میلیون تومان داشته باشید و آن شرکت از طریق سهام جایزه، سرمایه خود را افزایش دهد، شما در ظاهر مثلا ۵۰۰ سهم جدید دریافت خواهید کرد اما به دلیل اینکه قیمت سهم‌ها کاهش می‌یابد در انتها میزان دارایی شما همان ۵ میلیون تومان باقی خواهد ماند.

۲- فروش حق تقدم

در این روش، شرکت‌ها برای تامین منابع مالی خود به دنبال جذب سرمایه جدید می‌گردند. در نتیجه، سهام‌های بیشتری را برای فروش می‌گذارند و اولویت خرید این سهم‌های تازه را به سهامداران قدیمی خود می‌دهند.

سهامدار قدیمی می‌تواند در طول یک بازه زمانی ۶۰ روزه، بابت خرید هر سهم مبلغ مشخصی – معمولا ۱۰۰۰ ریال – را بپردازد یا اینکه امتیاز این حق تقدم خرید را به دیگران واگذار کند.

۳- تجدید ارزیابی دارایی‌ها

روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تنها یک فرآیند حسابداری است. چون هیچ پول جدیدی وارد شرکت نمی‌شود و تنها افزایش قیمت دارایی‌های کنونی شرکت در محاسبات مالی جدید در نظر گرفته می‌شود.

مثلا اگر شرکت در سال ۶۶ یک دستگاه را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان خریده باشد و اکنون قیمت آن دستگاه ۱۰ میلیارد تومان باشد، مابه‌التفاوت این دو عدد به عنوان نوعی افزایش سرمایه شرکت در نظر گرفته می‌شود.

۴- صرف سهام

در این روش، شرکت از طریق پذیره نویسی، سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی به فروش می‌رساند و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به حساب اندوخته منتقل می‌کند یا در ازای آن سهام جدیدی به سهامداران قبلی خود می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *