ارز دیجیتال چیست؟

به ارزهایی که به‌صورت الکترونیکی تولید، ذخیره و منتقل می‌شوند، ارز دیجیتال گفته می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این ارزها به ارزش ایجاد شده بر بستر دیجیتال اشاره دارند. تمامی مراحل تولید، ذخیره و انتقال این ارز نیز در بستر دیجیتال انجام می‌شود.

در حقیقت، ارز دیجیتال یک نوع سیستم پولی الکترونیکی است. در این سیستم، برای تأیید تراکنش‌ها و تولید پول، احتیاجی به وجود بانک‌ها یا اشخاص ثالث نیست و به‌جای آن، از سیستم رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود. این تراکنش‌های رمزنگاری‌شده، در یک دفترکل توزیع‌شده با عنوان بلاک‌چین ثبت می‌شوند. بدین‌ صورت، امکان پرداخت نظیر به نظیر مستقیم و بدون واسطه وجود دارد.

از همین رو، علاوه بر اینکه تمامی تراکنش‌ها با استفاده از سیستم رمزنگاری‌شده، در امنیت کامل، انجام می‌شود، به‌ دلیل ماهیت غیر متمرکز آن، هیچ نهاد یا سازمانی هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر آن ندارد. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون دخالت هیچ واسطه‌ای و به‌صورت مستقیم، به شخص دیگری انتقال دهید. بدین‌ صورت، برای اینکه بتوانید ارزهای دیجیتال را مبادله کنید، نیازی به افتتاح حساب در بانک یا استفاده از خدماتی که بانک‌ها و سازمان‌های واسطه ارائه می‌دهند، ندارید.

رمزارزها نیز مانند پول‌های فیزیکی، به روش‌های مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. برخی از آنها مانند بیت کوین به روش ماینینگ استخراج می‌شوند و برخی دیگر از آنها، از ابتدا به‌صورت استخراج‌شده در شبکه قرار می‌گیرند.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *