آشنایی با گزارش‌های سامانه کدال

آشنایی با گزارش‌های سامانه کدال

اخبار و اطلاعات یکی از مهم‌ترین عواملی است که در روند بازار بورس تاثیرگذار است. این اخبار علاوه بر این که می‌توانند قیمت سهام را تغییر و روندهای صعودی و نزولی را رقم بزنند، در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. یکی از حقوق سهامداران این است که با شفافیت کامل از اطلاعات و اخبار مهم مربوط به شرکت‌های بورسی مطلع شوند. به همین دلیل، شرکت­‌های حاضر در بورس موظف شده‌اند که اطلاعات و گزارش‌­های مهم خود را در بستری به نام سامانه کدال منتشر کنند. ­این سامانه با اطلاع‌رسانی کامل تمام اخبار و اطلاعات مهم، توانسته به افزایش شفافیت بازار و تسهیل معاملات سهامداران کمک شایانی بکند. هدف مقاله حاضر، معرفی سامانه کدال و آشنایی با گزارش‌­های آن است.

کدال به چه معناست؟

نام کدال یا Codal در حقیقت کوتاه شده عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنای “پایگاه داده جامع تمام شرکت‌­های ثبت شده” است، اما نام رسمی آن که توسط سازمان بورس انتخاب شده، “سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران” می‌باشد. منظور از ناشر در ادبیات بازار سرمایه، هر شرکتی است که نماد آن­ در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس ثبت شده و سهام آن در حال خرید و فروش است.

کاربرد سامانه کدال چیست؟

همان طور که گفته شد شرکت‌های فعال در بازار بورس موظف هستند که اطلاعات و اخبار تاثیرگذار خود را از طریق سامانه کدال به صورت عمومی منتشر کنند. پیگیری گزارش‌های کدال یکی از عواملی است که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سودآور سهامداران تاثیرگذار باشد، این تاثیر تا حدی است که می‌توان سامانه کدال را مهم‌ترین ابزار تحلیل‌گران بنیادی در نظر گرفت.

بسیاری از اطلاعاتی که برای تحلیل بنیادی سهام لازم است، از طریق گزارش‌های سامانه کدال قابل دسترسی است. از این طریق شما می‌توانید از اتفاقات سودسازی مانند افزایش سرمایه، توزیع سود نقدی، افشای اطلاعات با اهمیت و … آگاه شوید.

همان طور که گفته شد، گزارش‌های سامانه کدال بیشتر از جنبه بنیادی اهمیت دارند و معمولا در میان ‌مدت و طولانی مدت است که تاثیر آن‌ها روی قیمت سهام مشهود می‌شود. به همین دلیل در صورتی که استراتژی معاملاتی شما نوسانگیری‌های کوتاه مدت است، کارآیی سامانه کدال برای شما کمتر از تحلیل‌گران بنیادی خواهد بود. اما گزارش‌هایی مانند افزایش سرمایه‌های سنگین نیز سامانه کدال منتشر می‌شوند که حتی می‌توانند برای نوسان‌گیری‌های کوتاه مدت نیز جذاب باشند.

انواع گزارش‌هایی که در سامانه کدال منتشر می‌شوند

شرکت‌های بورسی، گزارش‌های متعددی را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. به طور کلی می‌توان گزارشات اصلی منتشر شده در این سامانه را از نظر محتوا به ۷ دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

۱صورت‌های مالی:

همه شرکت­های حاضر در بازار سرمایه وظیفه دارند که تمامی صورت‌های مالی خود را در بازه‌های زمانی ۳، ۶ و ۹ ماهه در سامانه کدال منتشر کنند تا وضعیت مالی شرکت برای تمامی سهامداران شفاف باشد. به جز صورت‌های مالی ۳، ۶ و ۹ ماهه که به آن‌ها صورت میان‌دوره نیز گفته می‌شود، صورت مالی سالانه شرکت نیز در پایان سال مالی منتشر می‌شود که به آن صورت مالی پایان دوره گفته می‌شود.

۲گزارش‌های ماهیانه:

ریز جزئیات مربوط به فروش محصولات یا ارائه خدمات شرکت در هر ماه تحت عنوان گزارش‌های ماهیانه شرکت در سامانه کدال منتشر می‌شود. گزارش ماهیانه از طریق ارائه وضعیت مالی شرکت در پایان هر ماه، زمینه بیشتر شفافیت ارائه اطلاعات به سهامداران را فراهم می‌کند.

۳گزارش فعالیت هیئت مدیره:

معمولا پس از انتشار گزارش صورت مالی پایان دوره و درج آگهی دعوت سهامداران به مجمع عمومی عادی سالیانه، این گزارش توسط هیئت مدیره شرکت منتشر و در سامانه کدال درج می‌شود. در این گزارش، اعضای هیئت مدیره بر اساس عملکرد مالی سال گذشته شرکت، گزارش کلی  از وضعیت فعلی شرکت را منتشر می‌کنند.

۴گزارش اطلاعات بااهمیت گروه الف:

از اواخر سال ۱۳۹۶ مصوبه جدیدی توسط سازمان بورس ابلاغ شده است که بر اساس آن، شرکت‌ها موظف هستند هر اطلاعات یا اخباری که منجر به تغییر مقدار سود هر سهم (EPS) شرکت شده است را در قالب گزارشی با نام “افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف” در سامانه کدال منتشر کرده و جزئیات این فرایند و تغییر سود را به اطلاع سهامداران برسانند.

۵گزارش اطلاعات بااهمیت گروه ب:

قطعا اخبار و اطلاعات مهم و تاثیرگذار دیگری نیز هستند که برای هر شرکت رخ می‌دهند، اما الزاما روی مقدار EPS موثر نیستند. این اطلاعات نیز باید طبق مصوبات سازمان بورس به اطلاع سهامداران برسد، به همین دلیلی گزارشی با عنوان “افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب” به همین منظور در کدال منتشر می­‌شود.

۶یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی:

این گزارش‌ها به صورت ضمیمه و همراه با صورت‌های مالی میان دوره ۶ ماهه و پایان دوره شرکت، منتشر می‌شوند و درج آن‌ها در سایت کدال الزامی است. به این گزارش، گزارش حسابرسی شده شرکت نیز گفته می‌شود که باید به وسیله حساب‌رسان مستقل خارج از شرکت که توسط سازمان بورس تایید شده، تهیه گردد. این گزارش‌­ها با عنوان “یادداشت‌­های همراه صورت‌­های مالی” و به طور همزمان با آن­‌ها در کدال قابل دسترسی هستند.

۷گزارش افزایش سرمایه:

افزایش سرمایه شرکت‌ها، یکی از مواردی است که بسیار مورد علاقه و توجه سهامداران است، چرا که معمولا شرکتی که افزایش سرمایه می‌دهد، سهام سودآوری دارد. هر شرکت طی فرایند افزایش سرمایه خود، باید گزارشات متعددی را که مربوط به مراحل مختلف افزایش سرمایه است را در سامانه کدال منتشر کند.

از اطلاعیه دعوت به مجمع فوق‌العاده شرکت جهت انجام افزایش سرمایه تا گزارش پیشنهادی شرکت برای افزایش سرمایه و سایر مراحل، تماما باید در سایت کدال به اطلاع عموم سهامداران برسد.

در گام اول، گزارش توجیهی افزایش سرمایه با عنوان “پیشنهاد هیئت‌مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه” در کدال منتشر می‌­شود.

در مرحله بعد، این گزارش باید به تایید حسابرس و بازرس قانونی مورد تایید سازمان بورس برسد. در صورت تائید توسط این دو مرجع، گزارشی با نام “اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه” در سامانه کدال منتشر می‌گردد­. در ادامه نظر سازمان بورس درباره افزایش سرمایه شرکت به صورت گزارشی با نام “مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه” در سامانه کدال درج می‌شود. پس از اتمام این مراحل شرکت ملزم است که در طول زمان حداکثر ۶۰ روز، مجمع فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه را برگزار کند که آگهی آن نیز باید در سامانه کدال منتشر شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با گزارش‌های اصلی سایت کدال و کاربرد و اهمیت هر کدام از آن‌ها آشنا شدیم. می‌توان گفت که گزارشات کدال ضامن شفافیت بازار سرمایه و در حقیقت عصای دست تحلیل‌گران بنیادی بورس است. همه آن چه که شما برای تحلیل بورس و بررسی بنیادی سهام نیاز دارید، به طور شفاف و همگانی در سامانه کدال وجود دارد. شاید بتوان گفت که استفاده از سامانه کدال یکی از بخش‌های کلیدی و کاربردی در فرایند آموزش بورس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *